torsdag, april 08, 2010

Tjuvläsning pågår, del 4








I Esters fönster är det släckt, förutom jordgloben som ser ut att sväva i luften härifrån. Den lyser svagt, men Johan kan ändå ana väggen bakom Esters säng där hon har tapetserat varenda liten centimeter med foton, lappar, skivomslag, ett örhänge på en spik, en klänning på en galje och sånt som är snyggt i största allmänhet, bara, jag tycker man ska ha sina finaste grejer på väggarna. Han brukar fastna vid den där väggen, försöka identifiera nya föremål där varje gång han är hemma hos henne. Hon blir lika nöjd varje gång han klarar det.

Han lyckas inte slita blicken från hennes fönster förrän Selma börjar dra i kopplet, fast han vet att det är helt meningslöst att han står här och glor. Ester är inte hemma, nej. Precis som han redan visste, ja. Messet som trillade in för några timmar sedan var ganska tydligt på den punkten.
Fick precis veta att det är spelning på Deluxe i kväll. Pls hata mig inte nu, men kan vi ta filmkvällen en annan dag? Puss E.
Visst, det blir bra. Det är ändå inte som att han hade något viktigt att säga just i kväll. Inga breaking news, inget som inte kan vänta. Jag tror att min pappa är otrogen. Sure, Ester. Klart du ska gå på spelning!

I tio inlägg den närmsta månaden kommer jag att publicera tjuvläsning ur min ungdomsbok Det är så logiskt, alla fattar utom du här på bloggen. Det här är tionde och sista fjärde inlägget. Du hittar resten genom att klicka på rubriken "Läs alla inlägg om boken" i högerspalten under bilden på boken. Handlingen i boken beskrivs ur två perspektiv, vartannat kapitel är Esters, vartannat är Johans. Boken släpps i slutet av april.

4 kommentarer:

Linn sa...

Jag vill inte vänta till slutet av april. Jag vill läsa nuuuuu.

Cain sa...

Tycker om din blogg...har läst den länge, och du är sååå söt :)

Jenny sa...

Vill Zinkensdamms hypade författarinna, härliga unge och coola snubbe (med skägget?) få fikabesök någon dag? Hälsningar från smålänningen som brutit ryggen och småländskan som inte gjort det. Hör av oss, eller slå en pling ni! :)

Fia sa...

Men alltså, är det inte slutet av april nu? Tror att det är så i Malmö i alla fall så boken borde släppas här NU!