onsdag, mars 13, 2013

Veckans vego: Bolognese på svarta linser

Vi brukar göra köttfärssås utan kött på quornfärs, och det tycker jag brukar bli gott, för jag har ingenting emot quorn, jag tycker quorn är rätt gott. Men det känns ändå roligare på något vis att inte fuska med en massa låtsasköttprodukter. Och ja, det låter helt rubbat att göra bolognese på svarta linser (speciellt eftersom de marknadsförs som en lyxig lins, "linsernas ryska kaviar", WTF?) men testa! Verkligen, testa! Det är mycket godare än du någonsin kan ana.

Du behöver:
1 morot
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1,5 dl svarta belugalinser (jag använder de här, som jag hittade utan problem när jag storhandlade sist.)
2 msk tomatpuré
1 stor tetra krossade tomater
2 dl crème fraîche
2 dl vatten
1 buljongtärning
1 sockerbit
1 msk balsamvinäger
salt & peppar
lite spiskummin, om du gillar det
och kanske parmesan och basilika

... och spagetti.

Gör så här:
1. Skala och riv moroten, och skala och hacka lök och vitlök.
2. Fräs linserna med morot, lök och vitlök i lite olja.
3. Häll i tomatpuré, och rör runt och fräs i en liten pluttestund till.
4. Tillsätt krossade tomater, crème fraîche, vatten, buljongtärning, sockerbit, balsamvinäger och eventuellt spiskummin om du gillar spiskummin. Jag älskar spiskummin.
5. Låt koka i cirka 25-30 minuter (eller tills du tycker att linserna har fått bra konsistens). Mot slutet kan du med fördel koka pastan.
6. Om du vill kan du mixa såsen slät nu. Eller kan du låta bli.
7. Smaka av med salt och peppar och basilika.
8. Ät upp, förslagsvis med riven parmesan på.

9 kommentarer:

Thérèse Eriksson sa...

Spännande - ska absolut testas!

Molly P sa...

Ska testa. Fast utan creme fraiche, för det tål inte jag. Blir nog fint med lite havregrädde i, istället. Tackar för tipset!

stella sa...

lagade ikväll! hade dock vissa problem, men gott blev det! tack för tips!

Lisa sa...

Vad hade du problem med, Stella? Är det något i receptet jag ska ändra? Höftade lite, nämligen...

Elinen sa...

Verkligen supergott!!
Jag testade dina rödbetsbiffar i lördags och tyckte jag hade världens lyxigaste matlåda att ta med till jobbet på måndag. Tills jag lagade den här linsbolognesen dan efter. Det är typ det godaste jag ätit, jag vill aldrig äta något annat igen. Tack för ett superrecept!
:)

Åsa sa...

Jag fattar inte hur detta kan vara så himla gott. Verkligen hur gott som helst! Så tack! Jag snodde receptet till min blogg, med cred till dig förstås.

Malin sa...

Sååå goda vegetarsika recept!! Har lagat näst intill alla dina nu och vill ha fler! Snälla lägg upp fler, de är ju så sjukt goda! :)

Bokbiten sa...

1. Mycket mycket god rätt det här.
2. Mycket mycket gulligt att du har döpt linserna till "Beluba".

Tack för alla bra recept! Jag ser mycket mycket fram emot din kokbok.

Koffe sa...


Äntligen en vettig "färs"sås till pastan, och som båda mina barn 2 och 6 älskar!
Är så otroligt glad och förälskad i detta receptet :)