tisdag, oktober 08, 2013

Plakett! Till mig! YEAH!

Idag är jag en himla glad och stolt och uppspelt person, för jag har fått veta att jag ror hem årets Nils Holgersson-plakett för 2012 års (och jag citerar) BÄSTA SKÖNLITTERÄRA BARN- OCH UNGDOMSBOK för Allt jag säger är sant.

Här kan man läsa mer.

Plakett! 25000 kronor! Och en motivering som fick mig att lyckolipa lite:

”Allt jag säger är sant av Lisa Bjärbo är en berättelse full av hopp, energi,glädje och sorg. Det känns befriande att läsa den rappt skrivna historien som talar direkt till läsaren och genast griper tag. Vi lär känna Alicia, på väg in i vuxenlivet, hennes familj och vänner samt framförallt en trygg mormor. Personskildringarna lyfter karaktärer och vi kommer snabbt in i gemenskapen. När sorgen plötsligt drabbar Alicia och hennes närmaste, är vi läsare lika oförberedda och det känns som ett blixtnedslag även för läsaren. Men med den drastiska humorn och det inbjudande tilltalet är det med glädje vi kastar oss i händelserna. Det är ett nöje att läsa om Alicia, en modig tjej, som det är lätt att identifiera sig med.”
Alltså, så himla roligt! Så himla glad!

Svensk biblioteksförening, I love you, ska hjula hela vägen hem nu.

26 kommentarer:

Sofie sa...

Grattis! Du och boken är så värda det! :)

Hanna Lans sa...

Men vad kul! Jag köpte den på Bokmässan och ser fram emot att läsa!

Anonym sa...

Roligt! Grattis!

moster Åsa sa...

Lisa!
Jag tror jag lyckolipar lite jag med,så himla roligt för dig!Och stolt blir jag o kså,inte för att jag har så mycket med boken tt göra,men ändå.Du är väl värd det här,njut!Puss och kram moster Åsa

Jenny Palm sa...

Alltså du är så himla värd detta så jag kan inte ens börja och säga hur mycket du är värd det.

Massor!

Carin sa...

Grattis! Grattis! Du är verkligen en värdig vinnare!

Thomas Wickell sa...

Grattis Lisa!
Skickar ett stort Namaste från Udaipur där jag är just nu.
Lycka till med fortsatta skrivandet, huset, barnen,...ja, livet.
Följer din blogg med glädje.
Kram

(Vill du få lite indisk input kolla in thomas.wickell.se)

Erika sa...

Wow vad roligt! Grattis! Hurra!

Anonym sa...

Grattis!

pralinen sa...

Åh... Grattis!

Mirijam sa...

HURRA OCH TJOHEJ SÅ SKOJ, GRATTIS! Typiskt välförtjänt pris!

Sara sa...

Yey - hurra för dig :)

@enga sa...

Grattis! Underbart!

Anonym sa...

Stort grattis Lisa du fantastiska människa!

mor Lena sa...

Även en stolt mamma får en massa grattis idag. Så jag glider med på lyckovågen ett tag. Du är så otroligt mycket värd detta, speciellt för just den boken. Jag älskar den!

Anonym sa...

Grattis!!!

Farmor sa...

GRATTIS, GRATTIS LISA!! DU ÄR BÄST!!

Anonym sa...

Så himla roligt och välförtjänt. Den boken är en av mina klara favoriter! Stort grattis!

FransyskanH sa...

Men grattis! sâ jätteroligt.

Nina sa...

Grattis grattis grattis!!! Undrar fortfarande varför "mitt" bibliotek hemma i Malmö sålde ut den boken för 5 kr i somras!

Markattan sa...

Stort grattis till det fina priset, det har du gjort dig förtjänt av!

Markattan

Lisa sa...

Åh, ni alla: TACK SNÄLLA SÖTA RARA!!! Ni är så himla snälla.

Anonym sa...

Enbart den fina och sorgliga scenen med mormor i duschen är värd priset. Lägger man då till resten av boken så är det absolut inget snack; mycket välförtjänt!
Grattis!!

/Elin

Markus Htz sa...

Stort grattis!

Fru Björk sa...

Megagrattis!
Och tänk - du får tillfälle att gå ut och shoppa lite nya pristagarkläder till den högtidliga utdelningen. (Husrenoveringskläder gå nog också bra att ha.)

Anonym sa...

GRATTIS!