söndag, april 12, 2015

Att jobba helg

Idag när jag körde bil från Söderköping lyssnade jag på det senaste avsnittet av "En varg söker sin podd" och det var nåt så djävulskt bra, jag höll på att nicka huvudet ur led för att jag höll med om så mycket. De pratade om Thåström!!! Fast det var ju inte det jag skulle säga egentligen.

(THÅSTRÖM!!!)

Liv Strömqvist nämnde i alla fall också hur sjukt tacksam hon är för att hon "slipper jobba på ett vanligt jobb" och lät helt förstummad när hon konstaterade att hon "får rita serier hela dagarna, det är ju helt sjukt".

Ungefär så tänker jag flera gånger i veckan.

Den här helgen har jag varit på skrivhelg i Söderköping, och bott på hotell med tre skrivkompisar. Vi har: 1. Skrivit på våra böcker, 2. Pratat om skrivandet av våra böcker och 3. Ätit goda grejer.

Jag kan helt ärligt inte komma på så jättemånga andra saker jag hellre gör en helg. Och då har jag alltså ändå ägnat mig åt det som är mitt jobb. (Okej, kakbuffén ingår inte vanligtvis i mitt jobb. Och jag gör rätt ofta också andra grejer när jag jobbar än att sitta och skriva böcker. Tråkigare grejer, till och med. Men ni fattar poängen.)

Gustav läste en bok i förra veckan som han refererar till hela tiden nu. "Vi bara lyder", av Roland Paulsen. Den handlar om Arbetsförmedlingen, och är att döma av hur mycket Gustav tjatar om den, SVININTRESSANT. Bland annat innehåller den uppgifter om en studie som undersökt hur många av alla som jobbar som faktiskt gillar sina jobb.

13% av jordens lönearbetande befolkning anser att de har ett utvecklande och engagerande arbete. (Nästan dubbelt så många var direkt fientligt inställda till sitt jobb.)

TRETTON PROCENT!!! Det är ju absolut ingenting.

Är så vansinnigt glad över att jag får vara en av dem.

5 kommentarer:

Johanna sa...

Jag känner Exakt Samma. Är mkt tacksam för det mkt mkt ofta. (Man ska ju ändå tillbringa "en del" tid i livet med att jobba.)

Anonym sa...

Jag tillhör också dom 13 procenten, thank God. Men vill påpeka att 13% ibland är skrämmande mycket i andra sammanhang. Till exempel när det gäller hur många som röstar på en del partier och så.

Hanna Lans sa...

Jag älskar också mitt jobb, tack och lov! Vanligt jobb inom utbildning, men har både energi och tid att skriva på min fritid. :)

Stil & Teknik-Anna sa...

Längtar efter att läsa den boken! Paulsen har ju skrivit en annan bok på temat också, "Arbetssamhället", som handlar om hur behovet av arbete aldrig har varit mindre pga den teknologiska utvecklingen. Ändå arbetar vi mer än någonsin. Intressant indeed.

Nina sa...

Jag har aldrig fattat det där; att folk stannar kvar på jobb där de inte trivs!?

När jag började på jobbet jag har idag tog jag över efter en kvinna som jobbat på företaget i 49 år - hatat de sista 10. Hon åkte till jobbet med huvudvärk varje dag. Varför gör man så mot sig själv? Livet är för kort för att inte trivas på jobbet.

Låter som en drömhelg, Lisa.