onsdag, april 20, 2016

"Flykten" av Francesca Sanna




Jag översatte texten till den här bilderboken i vintras, så jag är måhända jävig, men ni måste läsa den med era barn, ni måste faktiskt. "Flykten" handlar om två syskon, som flyr med sin mamma efter att kriget har kommit och gjort kaos med deras vardag och tagit deras pappa. De åker långt och länge, genom skogar, över hav, och rädslan finns närvarande hela tiden. Men det finns faktiskt också hopp i den här berättelsen. (De kommer fram! Till ett ställe där det inte är krig! Där de kan få börja om på nytt!) Jag tycker den är en perfekt ingång till ett samtal om världsläget med barn från 3 år och uppåt.

5 kommentarer:

Carin sa...

Vad glad jag är att det finns så mycket bra böcker om bra ämnen och att internet finns så jag kan få tips om dem! Min dotter är för liten än men jag ska definitivt skriva upp den här på listan för framtiden.

Colombialiv sa...

Åh, wow! Måste köpa!

Mirijam sa...

Får ont i magen av att se bilden på mammans tårar. Uuuh. Så himla fina bilder och bra boktips, turligt nog är barnen för små än så långe för jag vet inte om jag klarar att läsa den?
mvh/hon som gråter bara av att tänka på Adjö herr Muffin

Johanna sa...

Började gråta direkt. (Och den verkar urfin och superviktig. Fint att få översätta en sådan bok!)

Eva Trillian sa...

Har den - har läst den -samlar mig fortfarande för att skriva om den! Den är ... så mycket - och allt är bra!