måndag, maj 29, 2017

Att efterlysa en illustratör på sociala medier - så blev det

I början av våren var jag på möte hos förlaget och pratade om manuset jag hade skrivit, en kapitelbok för läsare som är kanske 6,7,8 år. "Vem ska illustrera, då, tycker du?" sa förläggaren. "Åh, jag veeeet inte", svarade jag. Och så sneglade vi båda två simultant mot bokhyllan med kapitelböcker. Vilka brukar illustrera sådana här böcker? Vem ska vi fråga?

Att efterlysa en illustratör i sociala medier var ett förslag jag slängde ur mig för att försöka frångå det där sneglandet, och tvinga oss att tänka på ett annat sätt än vanligt. Plus (och det här var en väldigt starkt bidragande orsak): Det verkade ju väldigt kul? Som ett experiment?

Här är efterlysningen som gick ut. Jag delade det där blogginlägget på Facebook och Instagram och Twitter den 3 mars, och tänkte att "det vore fint om folk tipsade vidare". Och det... gjorde folk. Många, många hundra gånger. Den 4 mars och 5 mars och 6 mars och resten av mars ägnade jag många, många timmar på att svara på mejl och kommentarer och facebookmeddelanden och instagrammeddelanden som rörde efterlysningen. Sen började arbetsproverna trilla in.

Totalt anmälde 436 personer sitt intresse för att teckna boken under den knappa månad som efterlysningen låg ute. Bland alla som mejlat valde jag och förläggaren till slut ut 6 stycken som (mot arvode) fick göra en provskiss av Viggo och hans familj. Vi träffade några av dem och hade möte. Och sen valde vi den som vi tror passar just den här boken allra bäst.

Sån ynnest!

Jag har dokumenterat delar av processen och visat (ett urval, som velat bli uppvisade) illustratörer på bloggen under tiden. Här kan man till exempel se prov på några av alla som skickade in: 5 x illustratörer (del 1), 5 x illustratörer (del 2), 5 x illustratörer (del 3) och 5 x illustratörer (del 4).  Här kan man se några av provskisserna från: Jennie Blomqvist, Veronica Ljunglöf, Emelie Gårdeler och Marcus Gunnar Pettersson.

Och här kan man se inlägget om vem vi till sist valde: Johanna Magoria.

(Plats för liten lycklig suck.)

Allt det här har varit: Väldigt, väldigt roligt. Och tagit väldigt, väldigt många timmar i anspråk.

Värt?

OH YES!!!

Vi har fått upp ögonen för en hel hög med illustratörer vi inte hade koll på sedan innan genom att göra så här, och hittat Johanna mitt i den högen. Och jag är så sjukt glad för att vi gjort det! Har så väldigt bra magkänsla nu – det ska bli skitkul att göra böcker ihop med henne.

Inga kommentarer: